Po více než devíti letech, kdy Pražská plynárenská, a. s., držela pro domácnosti cenu zemního plynu na stabilní úrovni (nezvyšovala ji) nebo ji snižovala (2016), je s účinností od 1.11.2021 nucena přistoupit u části zákazníků k jejímu zvýšení, a to celkově v průměru o 24,6%.
Důvodem tohoto kroku je nepříznivý a turbulentní vývoj na velkoobchodních trzích, který v posledních letech nemá obdobu a kdy cena zemního plynu za poslední rok vzrostla několikanásobně. Pražská plynárenská, a. s. se, i přes zmíněný průběžný nepřetržitý růst cen zemního plynu, po celý letošní rok snažila nepřenášet důsledky této situace na své zákazníky. To je však za současného stavu dlouhodobě neudržitelné.
Zvýšení ceny zemního plynu se týká pouze části zákazníků společnosti z řad domácností a maloodběratelů, kteří aktuálně využívají tzv. základní ceník „STANDARD“ popř. produkty na tento přímo navázané.
Zákazníků využívajících různé fixované cenové produkty a cenové produkty nenavázané na základní ceník „STANDARD“, se zvýšení ceny nijak nedotkne.
Typické příklady zvýšení ceny plynu:
Základní ceník „STANDARD“ využívají z velké části zákazníci s malou spotřebou, (využívající zemní plyn např. pouze k vaření), kdy zvýšení ceny tak nebude z hlediska celkové částky výrazné.
- Pro domácnost, která využívá zemní plyn na vaření v bytě s ročním odběrem 0,4 MWh , dojde k nárůstu měsíčních nákladů o 49 Kč.
- Pro domácnost, která využívá zemní plyn na vaření a ohřev vody v bytě s ročním odběrem 4 MWh, dojde k nárůstu měsíčních nákladů o 149 Kč.
- Pro domácnost v bytě, která využívá zemní plyn na vaření, ohřev vody a topení s ročním odběrem 11 MWh, dojde k nárůstu měsíčních nákladů o 356 Kč.
Pražská plynárenská situaci na trhu neustále podrobně monitoruje a řeší. Garantuje zajištění dlouhodobě bezpečné dodávky zemního plynu svým zákazníkům a i přes složitou aktuální situaci vynakládá maximální úsilí k zajištění co nejvýhodnějších cenových podmínek. Budoucí předpokládanou stabilizaci v rámci velkoobchodního trhu přenese samozřejmě, jak to bude možné, zpět směrem k zákazníkům.